Lectura en y a través de las disciplinas: la comprensión de géneros académicos escritos. Una exploración al ámbito desde algunas teorías y modelos de comprensión del discurso escrito

Enrique Sologuren Insúa, María Natalia Castillo Fadić

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

6 Citas (Scopus)

Resumen

Text comprehension is one of the most complex sociocognitive tasks, as well as a fundamental ability in our society today (Parodi & Julio, 2020), especially in professional and academic practice communities (Hyland, 2012), where reading becomes a way to access, acquire, construct knowledge and join specific communities (Wineburg, 1998; Yore, Bisanz & Hand, 2013). The aim of this article is to delve into the process of comprehending academic and disciplinary texts. In order to carry out this work, theoretical proposals and models about specialized discourse comprehension will be analyzed, such as Kintsch (1998), la Escuela Lingüística de Valparaíso (Parodi, 2005; 2014; Ibáñez, 2007; 2008; Parodi, Peronard & Ibáñez, 2010), McNamara (2004), McNamara & Kintsch (1996), Goldman, Braasch, Wiley, Graesser & Brodowinska (2012). In this way, the aim is to contribute to the state of the art to understand what is to comprehend texts in the disciplines and to show its process.

Título traducido de la contribuciónReading in and across disciplines: comprehension of written academic texts. Exploring the field from some comprehension theories and models of written discourse
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)42-74
Número de páginas33
PublicaciónInvestigaciones sobre Lectura
Volumen2020
N.º14
DOI
EstadoPublicada - 2020
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2020, Asociacion Espanola de Comprension Lectora. All rights reserved.

Palabras clave

  • academic discourse
  • discourse genres
  • inferential capacity
  • learning from the text and from different sources
  • Written discourse comprehension

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Lectura en y a través de las disciplinas: la comprensión de géneros académicos escritos. Una exploración al ámbito desde algunas teorías y modelos de comprensión del discurso escrito'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto