En el verbo está la luz: enseñanza e iluminación según Tomás de Aquino

F. Antonio Amado, W. Gonzalo Letelier

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

Thomas Aquinas’ Summa Theologica discusses the act of teaching in the context of the mediated government of the world by God, who communicates his perfection by creating beings capable of communicating it. The article argues that the key to understanding the locus of that discussion, which is as relevant as the answer itself, is to conceive of the act of teaching as the human mode of illumination, which is realized through the communication of a verb that brings with it, in a participatory way, the light of the teacher’s agent intellect. Homo, verus et vere doctor dici potest, et veritatem docens, et mentem quidem illuminans, non quasi lumen rationi infundens, sed quasi lumen rationis coadiuvans ad scientiae perfectionem per ea quae exterius proponit.1

Título traducido de la contribuciónThe light is in the word: teaching and illumination according to Thomas Aquinas
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)13-46
Número de páginas34
PublicaciónScripta Mediaevalia
Volumen16
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 2023
Publicado de forma externa

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2023 Editorial de la Facultad de Filosofia y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. All rights reserved.

Palabras clave

  • Divine government
  • illumination
  • teaching

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'En el verbo está la luz: enseñanza e iluminación según Tomás de Aquino'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto