Comparación de la efectividad de dos estrategias metodológicas de enseñanza en el desarrollo de la comprensión lectora en el primer año escolar

María Cecilia Hudson Pérez, Carla E. Förster Marín, Cristian A. Rojas-Barahona, María Francisca Valenzuela , Paula Riesco Valdés, Antonietta Ramaciotti Ferré

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

This article presents the results that were achieved by implementing an early literacy program using a balanced method (GE) and a traditional method (GT) to 194 first year students in five schools located in Santiago de Chile (Chile) that were characterized by a poor performance in the national standardized test called SIMCE. The objective was to compare the effect of those methods for early literacy and the possible differences related to gender. The results show that both groups obtained similar progresses at the end of the school year, although the children who learned by GE achieved better results in more complex reading comprehension abilities, particularly for what regards to the recognition of implicit information in simple texts. The GT group shows gender differences with better results for men.

Título traducido de la contribuciónComparison of the effectiveness of two strategies teaching methodology in the development of the reading comprehension in the first school year
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)100-118
Número de páginas19
PublicaciónPerfiles Educativos
Volumen35
N.º140
DOI
EstadoPublicada - 2013

Palabras clave

  • Balanced method
  • Early literacy
  • Reading acquisition
  • Reading comprehension
  • Skill based method

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Comparación de la efectividad de dos estrategias metodológicas de enseñanza en el desarrollo de la comprensión lectora en el primer año escolar'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto