Judicial review and states of emergence: The supremacy of the executive branch

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Abstract

Is the Presidential Power to declare states of emergence immune to judicial review? This is the key question addressed in this article. Based on legal arguments as well as historical, comparative, doctrinal and case-based arguments, we conclude that the Executive Branch is above the Judicial Power when it comes to interpret the emergency rule. Underlying this statement rests the idea that the text of the Constitution is not wholly enforceable by the judiciary.

Translated title of the contributionJudicial review and states of emergence: The supremacy of the executive branch
Original languageSpanish
Pages (from-to)81-103
Number of pages23
JournalRevista Chilena de Derecho
Volume45
Issue number1
DOIs
StatePublished - Apr 2018

Bibliographical note

Funding Information:
La conclusión del párrafo anterior habría venido a ser corroborada por la reforma constitucional de 2005, según García al menos. Porque la posibilidad de que el Poder Judicial controle la circunstancia de que la situación de excepción “afecte gravemente el normal desenvolvimiento de las instituciones del Estado”, como lo exige el artículo 39, permite concluir que en Chile dejó de existir “la teoría de la no justiciabilidad de los actos políticos”20. García distingue dos niveles de control judicial de la declaración de estado de excepción: el control judicial “pleno” para los casos en que el Presidente de la República declare Estado de Sitio o de Asamblea de manera provisoria, y el control judicial “limitado”, por el que puede cuestionarse la existencia de los hechos en que se apoya la declaración del estado de excepción, “cualquiera que este sea”21. En la misma dirección se orienta Ríos, quien, como cabría esperar, extrae de la articulación de los artículos 39 y 45 de la Consti-

Funding Information:
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