Projects per year
Personal profile
Professional Information
Claudio Álvarez es Profesor Asociado en la Facultad de Ingeniería y Ciencias Aplicadas de la Universidad de los Andes, Chile. Obtuvo su título de Ingeniero Civil de Industrias y sus grados de Magíster y Doctor en Ciencias de la Ingeniería en la Pontificia Universidad Católica de Chile.
Ha publicado su investigación en revistas científicas prestigiosas, incluyendo Computers & Education, Computers in Human Behavior, Journal of Computing in Higher Education, Infomation Professional, e IEEE Access. Es editor asociado de IEEE Transactions on Learning Technologies, y ha participado como General Co-Chair y PC Chair en congresos CollabTech y Mis4TEL.
Research interests
Claudio Alvarez' main research interests are in the fields of technology enhanced learning, particularly, groupware applications for STEM and ethics teaching, and instructional design informed by learning analytics.
His research has been funded by internal and extra-mural grants (ANID/Fondecyt).
Teaching
Durante su carrera académica ha dictado asignaturas de pregrado en ciencias de la computación e ingeniería de sofware, incluyendo Programación, Sistemas Operativos y Redes, Interacción Humano-Computador, Tecnologías de la Web, Desarrollo de Aplicaciones Móviles y Fundamentos de Ciberseguridad.
Dirigió el Diplomado en Ciberseguridad Ofensiva en la Universidad de los Andes durante el período 2019 a 2022. Ha supervisado más de 50 memorias de título, y tres tesis de Magíster en Ciencias de la Ingeniería.
Education/Academic qualification
PhD, Doctor en Ciencias de la Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile
Master, Magíster en Ciencias de la Ingeniería, Pontificia Universidad Católica de Chile
University Degree, Ingeniero Civil de Industrias, Diploma en Ciencias de la Computación, Pontificia Universidad Católica de Chile
University Degree, Licenciado en Ciencias de la Ingeniería, Mención Ciencias de la Computación, Pontificia Universidad Católica de Chile
Research Lines
- Research Lines
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
Projects
- 2 Finished
-
FONDECYT INICIACION - 11160211: MODELO BLENDING: B-LEARNING MEDIADO POR TIC PARA LA EVALUACION FORMATIVA Y EL APRENDIZAJE AUTORREGULADO EN LA EDUCACION EN INGENIERIA
Álvarez Gómez, C. J. (Principal Investigator)
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
1/11/16 → 31/10/19
Project: RESEARCH
-
Tecnologías móviles para apoyo de actividades colaborativas de resolución de problemas en aulas de ingeniería numerosas
Álvarez Gómez, C. J. (Principal Investigator)
5/08/13 → 10/01/15
Project: RESEARCH
-
Measurement of Teacher's Orchestration Load: A Framework and a Case Study on Tool Flexibility
Alvarez, C., Amarasinghe, I., Zurita, G., Hernandez-Leo, D., Hakami, L. & Rojas, L., 2025, (Accepted/In press) In: IEEE Access.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Open Access -
Measurement of Teacher's Orchestration Load: A Framework and a Case Study on Tool Flexibility
Alvarez, C., Amarasinghe, I., Zurita, G., Hernandez-Leo, D., Hakami, L. & Rojas, L., 2025, In: IEEE Access. 13, p. 39035-39050 16 p.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Open Access -
Online Course Curriculum Design for Subject Matter Experts: An Agile Methodology
Rojas, L., Sorbello, K., Rusu, C., Castro, J. W., Gonzalez-Martinez, P., Alvarez, C. & Luo, F., 2025, (Accepted/In press) In: IEEE Access.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Open Access -
Online Course Curriculum Design for Subject Matter Experts: An Agile Methodology
Rojas, L., Sorbello, K., Rusu, C., Castro, J. W., González-Martínez, P., Alvarez, C. & Luo, F., 2025, In: IEEE Access. 13, p. 66809-66828 20 p.Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
Open Access -
Show Me the Mastery Learning! Obstacles to Adoption and Opportunities for New Solutions
Álvarez, C., Falkner, N., Kinnunen, P., Savelka, J. & Zhang, L., 27 Jun 2025, ITiCSE 2025 - Proceedings of the 30th ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Association for Computing Machinery, p. 639-645 7 p. (Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE; vol. 1).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › peer-review